Unisex på modet

Unisex är något som bäst beskriv som mode som inte är riktad till någon speciell könsgrupp. Medan man kan argumentera för när det första unisexmodet egentligen dök upp kan vi åtminstone säga att terminologin är något som först dök upp 1968 då tidskriften Life använde det i ett reportage. 

Mode är något som oftast marknadsförs till antingen män eller kvinnor idag. Men unisex handlar inte bara om hur kläder marknadsförs eller vad modeskapare har i åtanke när de skapar ett plagg. Unisex är helt enkelt hur människor väljer att använda kläder.

Tittar man exempelvis på jeans, både som ett klädesplagg och ett material, ser vi ju tydligt hur dessa kommer i designer som ibland är riktade mer åt ett håll än ett annat. Men det råder heller ingen tvekan om att jeans i överlag är ett av de främsta exemplen av unisex vi har idag. Dessa används lika mycket av kvinnor som män idag och har gjort väldigt mycket för unisexmode som en helhet.

Traditionellt har unisexmode varit mer manligt mode som anammats av kvinnor än tvärt om. Vi ser ju exempelvis inte direkt lika många män i kjolar som kvinnor i byxor. Argumentet har emellanåt gjorts att vi idag nästan skulle kunna sägas ha kvinnligt mode och unisexmode, och därmed inte något uttryckligt manligt mode. Det finns trots allt väldigt få plagg som män använder som inte också marknadsförs till kvinnor i någon form.

När unisexmode först började bli ett kulturell fenomen försökte det minimera skillnaderna mellan könen, men det hade faktiskt den motsatta effekten många gånger. I en bok om detta ämne menas det att istället för att minimera skillnaderna belyste man istället kontrasten mellan män och kvinnor som bar samma kläder och det drog uppmärksamheten till den manliga och kvinnliga kroppen som resultat. Unisexrörelsen gjorde på många sätt kvinnors mode mer maskulint, men det gjorde dem aldrig ofeminina.